Paraules i Parauletes.
>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
EVANGELI. (Joan 2, 13-25).
Quan
s’acostava la Pasqua dels jueus,
Jesús
pujà a Jerusalem,
i trobà
al temple els venedors de vedells,
moltons i
coloms i els canvistes asseguts.
Llavors
es va fer un fuet de cordes,
i els
tragué tots, moltons i vedells, fora del temple,
escampà
la moneda dels canvistes
i els
bolcà les taules,
i digué
als venedors de coloms:
«Traieu
això d’aquí;
no
convertiu en mercat la casa del meu Pare».
Els
deixebles recordaren allò que diu l’Escriptura:
«El zel
del vostre temple em consumia».
Llavors
els jueus el van interrogar:
«¿Quin
senyal ens dónes que t’autoritzi a fer això?»
Jesús els
contestà:
«Destruïu
aquest santuari
i jo el
reconstruiré en tres dies».
Els jueus
respongueren:
«Fa quaranta-sis
anys que treballen en la seva construcció,
¿i tu el
vols reconstruir en tres dies?»
Però ell
es referia al santuari del seu cos.
Quan
Jesús ressuscità d’entre els morts,
els
deixebles recordaren que ell deia això,
i
cregueren en l’escriptura
i en
aquesta paraula de Jesús.
Durant la
seva estada a Jerusalem
en ocasió
de la peregrinació de Pasqua,
molts,
veient els miracles que feia,
cregueren
en el seu nom.
Però
Jesús no hi confiava,
perquè
els coneixia tots;
no tenia
cap necessitat que li revelessin
el que
són els homes;
ell sabia prou què hi ha a l’interior de cada home.
ell sabia prou què hi ha a l’interior de cada home.
26. “Conèixer”.
(Però
Jesús no hi confiava, perquè els coneixia tots...)
Quan es tracta
de conèixer la persona humana, cal distingir, com a mínim, dos
nivells: un coneixement superficial i un coneixement profund.
El coneixement superficial s’obté gracies a paraules que diu la persona o al seu llenguatge
corporal, o a les seves reaccions espontànies o a allò que d’altres diuen
d’ella... Pot ser un coneixement correcte, encara que no arribi a la dimensió
més profunda de la persona. És el coneixement que solem tenir els uns dels
altres, i també el coneixement que tenim de nosaltres mateixos.
El coneixement profund és una
altra cosa.
Imaginem-nos un ordinador: és una màquina que coneixen bé tant els usuaris com els informàtics. Però el seu maquinari (hardware) funciona amb uns programes (software) el teixit dels quals només coneixen bé els respectius programadors. Una cosa és conèixer com funciona un ordinador, i una altra ben diferent és conèixer el programa amb el qual l’ordinador funciona.
Imaginem-nos un ordinador: és una màquina que coneixen bé tant els usuaris com els informàtics. Però el seu maquinari (hardware) funciona amb uns programes (software) el teixit dels quals només coneixen bé els respectius programadors. Una cosa és conèixer com funciona un ordinador, i una altra ben diferent és conèixer el programa amb el qual l’ordinador funciona.
D’una manera
semblant, podríem dir que l’ésser humà funciona d’acord amb un programa que només coneix bé
el seu Programador. Només Déu coneix el cor humà. Només Ell sap
què hi ha a l’interior de cada home (1Samuel 16:7. 1Reis 8:39. Jeremies 17:9).
Aquesta programació
no exclou la llibertat.
És cert: per a nosaltres, ser lliures i ser programats s’exclouen entre si. Per això, donat que som lliures, cap home coneix del tot un altre home; i ni tan sols a si mateix. Cada ésser humà és per a si mateix i per als altres un misteri.
En canvi, Déu coneix perfectament la llibertat humana perquè forma part del seu programa humanitzador. Un programa que “s’activa” a partir de la resposta generosa i lliure de cadascú (com també passa una mica amb els ordinadors actuals).
És cert: per a nosaltres, ser lliures i ser programats s’exclouen entre si. Per això, donat que som lliures, cap home coneix del tot un altre home; i ni tan sols a si mateix. Cada ésser humà és per a si mateix i per als altres un misteri.
En canvi, Déu coneix perfectament la llibertat humana perquè forma part del seu programa humanitzador. Un programa que “s’activa” a partir de la resposta generosa i lliure de cadascú (com també passa una mica amb els ordinadors actuals).
¿Només Déu
coneix la profunditat de l’ésser humà? L’evangeli d’avui ens diu que Jesús no
es confiava perquè
els coneixia tots. Així, doncs, també Jesús coneix els Humans en profunditat.
Algú pensarà: això és normal perquè Jesús és Déu.
D’acord; però aquesta resposta queda curta i no expressa el que vol dir-nos el relat que hem llegit.
Jesús coneix a fons el cor humà perquè ell és la plenitud humana. I és des d’aquesta plenitud que coneix el que hi ha en l’interior de cada home.
Algú pensarà: això és normal perquè Jesús és Déu.
D’acord; però aquesta resposta queda curta i no expressa el que vol dir-nos el relat que hem llegit.
Jesús coneix a fons el cor humà perquè ell és la plenitud humana. I és des d’aquesta plenitud que coneix el que hi ha en l’interior de cada home.
I passa una cosa semblant en cada ésser humà: la dosi
d’humanitat de cadascú ofereix la dosi de coneixement dels altres. Dit
d’una altra manera: coneixem els altres (i a nosaltres mateixos) en la mesura
en què estimem la Humanitat i som Humanitat.
Canviant una mica la famosa frase de St. Agustí, podríem dir:
“Ens heu fet, Senyor, per a ser germans,
i el nostre cor resta ignorant mentre no vivim en germanor”.
Canviant una mica la famosa frase de St. Agustí, podríem dir:
“Ens heu fet, Senyor, per a ser germans,
i el nostre cor resta ignorant mentre no vivim en germanor”.
En l’Evangeli de Lluc s’afirma això mateix amb un
llenguatge diferent. El vell Simeó parla de Jesús (de l’Home) com una senyera
combatuda. I diu: Així es revelaran els sentiments amagats al cor de
molts. Per amagats que estiguin els sentiments del cor humà, davant l’Home
convertit en senyera, queden de manifest (es coneixen). D'una manera o altra s'hi "descobreix" si són sentiments d’humanitat o d’inhumanitat (Lluc 2:34).
L’afirmació que hem llegit en l’evangeli d’avui resulta
molt sorprenent. Parla dels molts que, veient els miracles que havia fet Jesús,
van creure en ell. Però Jesús no hi confiava.
No hi confiava perquè
es pot creure en Jesús com a líder, messies, mestre, miracler, profeta,... Totes aquestes maneres de creure en Jesús són imperfectes i provisionals.
Només qui creu en Jesús-home està en el camí correcte. Creure en Jesús
és creure en l’Home. O més exactament: és creure en l’Home creat i estimat per
Déu, sobretot quan és un dels condemnats pels Poders d’aquest món.
Els mateixos deixebles no creuran plenament en Jesús fins després de la seva resurrecció, quan ell se’ls aparegui vivent, mostrant-los les seves marques d’humanitat (les seves llagues. Joan 20,20).
“Creure en Déu” ens fa religiosos.
“Creure en l’Home” ens fa humans (que és com Déu ens ha “pensat” i ens
vol). Els mateixos deixebles no creuran plenament en Jesús fins després de la seva resurrecció, quan ell se’ls aparegui vivent, mostrant-los les seves marques d’humanitat (les seves llagues. Joan 20,20).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada