Dijous,
Divendres i Dissabte Sants.
INTRODUCCIÓ.
1. Els tres dies del Tríduum
Pasqual estan pensats, litúrgicament, com una única celebració. Per això es
dóna la benvinguda als membres de la
comunitat al començament de la celebració del Dijous, i no són acomiadats fins al final de la celebració del Dissabte.
Entremig, no hi ha ni salutacions al
començament de les trobades, ni comiats
al final.
Considerar els Tres Dies (Tríduum)
com una sola celebració té un significat important: els tres moments constitueixen una única acció
de Jesús.
2. La celebració del Dijous interpreta i posa de manifest el significat
profund del Crucificat: “Ningú no em pren la Vida; sóc jo qui la dono
lliurement” (Joan 10,18). A la taula del Sant
Sopar, la vida donada de Jesús es fa aliment
(pa i vi) ofert a qui vulgui alimentar-se’n. El Sant Sopar expressa en forma
ritual allò que constitueix l’essència mateixa de la vida: viure donant-se com aliment (Joan 6,55).
No és que el pa i el vi es converteixin en el Cos de Jesús sinó que és Jesús que es fa
“pa i vi” per donar-se com aliment. No és cap acció miraculosa, ni exclusiva de Jesús; al contrari: és el camí de
tota vida que vulgui esdevenir autènticament humana: “Feu això que és el meu memorial” (Lluc 22,19. 1ªCorintis 11,24). Ho saben molt bé els pares (i tots els qui estimen de debò):
tots ells, quan estan a taula amb els seus fills, també podrien prendre el pa i, ensenyant-lo als fills, dir-los:
“Això és la nostra vida que anem gastant per vosaltres”.
3. Al Divendres, allò que s’ha celebrat ritualment, és viscut d’una manera real, i
tràgica, a la Creu. “Sense saber el que es
feien” (Lluc 23,34), els qui han crucificat Jesús i l’han mort, han fet visible per a
tothom la realitat de la vida donada. En l’espectacle del Calvari, Jesús no hi està sol sinó acompanyat
de milers i milers de “crucificats”
que, potser amb sorpresa, es trobaran que també la seva mort no significa una vida perduda sinó una vida donada, acollida per les mans de
Déu. Aquest és el nucli de la fe cristiana.
4. Al Dissabte, celebrem explícitament aquesta nostra fe. La vida donada no és una vida perduda, sinó una vida que ha estat “endollada” a la Vida
mateixa de Déu. La Vetlla Pasqual és rica en símbols de la vida-que-viu-donant-se: la Llum, l’Aigua, el Pa i el Vi.
Però allò més significatiu és la comunitat.
La vida donada no cau en
el buit. És cert que alguns l’han presa
per “vendre-la” (Mateu 26,15. Lluc 22,3ss) o per “matar-la”, però són
multitud aquells que l’han rebuda com
aliment de la seva pròpia vida que, a la vegada, es fa també aliment per als altres. Així neix la nova comunitat, que esdevé el cos que fa
visible la vida donada de Jesús. Així esdevé el “cap
del cos” (Efesis 5,23. Colossencs 1,18).
Tres dies, però una única celebració: la vida
que viu donant-se, i així entra en la dimensió divina.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada