Paraules i Parauletes. "Esperit".
EVANGELI. (Joan 15,26-27; 16,12-15).
En aquell
temps,
Jesús
digué als seus deixebles:
«Quan
vindrà el Defensor
que jo us
enviaré quan seré amb el Pare,
l’Esperit
de la veritat que prové del Pare
donarà
testimoni de mi.
I
vosaltres, que sou amb mi des del principi,
també en
donareu testimoni.
Encara
tinc moltes coses per dir-vos,
però ara
seria per a vosaltres una càrrega massa pesada.
Quan
vindrà el Defensor, l’Esperit de veritat,
us guiarà
cap al coneixement de la veritat sencera,
perquè
ell no parlarà pel seu compte:
dirà tot
el que sentirà dir i us anunciarà l’esdevenidor.
Ell em
donarà glòria,
perquè
tot allò que anunciarà ho haurà rebut d’allò que és meu.
Tot el
que és del Pare és meu;
per això
dic que tot allò que us anunciarà,
ho rep
d’allò que és meu.»
40. “Esperit”. (...l’Esperit de veritat que prové del Pare...).
A la Bíblia, la paraula “esperit” és rica en significats,
variables segons la situació concreta de cada persona o col·lectiu que
experimenta els seus "efectes". Així, segons el cas, “esperit” pot significar
força, alè, paraula, consol, defensor, impuls, desig, energia, ventada, oreig, foc,...
Tot ésser humà, en la mesura que va esdevenint conscient
de la seva pròpia realitat, s’adona de que ell no és la causa de si
mateix. Té vida, però no és la font de la seva vida. Existeix, però no és la
causa de la seva existència. És, però podria no ser. Vol, pensa i desitja, però
podria caure en l’abúlia més absoluta. Sentim en la pròpia carn la nostra radical contingència.
És una experiència de doble cara: per un cantó notem que existim i que ens
aguantem en l’existència; per l'altre, donat que no ens aguantem per nosaltres
mateixos, "sentim" que "algú" o "alguna cosa" ens aguanta.
De l’experiència de “ser aguantats” neix el sentiment
religiós que, en la llarga Història dels Humans, ha anat prenent una infinitat de formes.
Formes més o menys adequades, perquè s’hi solen barrejar altres
sentiments, bons o dolents, com la generositat, la creativitat, o l’orgull, la por,...
Els Evangelis ens presenten Jesús de Natzaret com l’home
ple de l’Esperit de Déu o Esperit Sant.
Sobretot en l'Evangeli de Lluc, l’Esperit Sant és el gran artífex d’allò que podríem dir-ne: procés d’humanització, fet visible en l’home Jesús. Per això s'hi diu que:
-Jesús és concebut i neix per obra de l’Esperit Sant (Lluc 1,35)
-En el Baptisme rep la plenitud de l’Esperit, que el "conduirà" durant tota la vida (3,22ss).
-Aquesta plenitud de Jesús esclata en un devessall d’Esperit que va transformant radicalment tota la Humanitat (Pentecosta. Fets 2,1ss).
Sobretot en l'Evangeli de Lluc, l’Esperit Sant és el gran artífex d’allò que podríem dir-ne: procés d’humanització, fet visible en l’home Jesús. Per això s'hi diu que:
-Jesús és concebut i neix per obra de l’Esperit Sant (Lluc 1,35)
-En el Baptisme rep la plenitud de l’Esperit, que el "conduirà" durant tota la vida (3,22ss).
-Aquesta plenitud de Jesús esclata en un devessall d’Esperit que va transformant radicalment tota la Humanitat (Pentecosta. Fets 2,1ss).
Els Evangelis també parlen d’esperits malignes o "dimonis".
Convé no caure en l’error de donar “realitat objectiva” a aquests esperits. No són "éssers" sinó "carències" en el ser. És com quan parlem de "calor" i de "fred": la calor "existeix"; la fred, no. És només "carència" de calor.
Algú podria dir: la fred és tan real que fins i tot pot matar una persona. És veritat. Però això passa perquè els vivents necessitem d'un mínim de calor. Quan ens falta aquest mínim, la nostra vida es col·lapsa. Qui mor de fred, en realitat mor per carència de la calor que necessita.
La fred no és cap "realitat" en si mateixa ni es pot "fabricar". Els frigorífics no “fan” fred; simplement treuen la calor d’un lloc portant-la a un altre. Quan s’ha tret tota la calor d’un lloc, ja no es pot "refredar" més. Els Físics parlen del (teòric) zero absolut, que estaria situat a -273 graus de l’escala Celsius.
Convé no caure en l’error de donar “realitat objectiva” a aquests esperits. No són "éssers" sinó "carències" en el ser. És com quan parlem de "calor" i de "fred": la calor "existeix"; la fred, no. És només "carència" de calor.
Algú podria dir: la fred és tan real que fins i tot pot matar una persona. És veritat. Però això passa perquè els vivents necessitem d'un mínim de calor. Quan ens falta aquest mínim, la nostra vida es col·lapsa. Qui mor de fred, en realitat mor per carència de la calor que necessita.
La fred no és cap "realitat" en si mateixa ni es pot "fabricar". Els frigorífics no “fan” fred; simplement treuen la calor d’un lloc portant-la a un altre. Quan s’ha tret tota la calor d’un lloc, ja no es pot "refredar" més. Els Físics parlen del (teòric) zero absolut, que estaria situat a -273 graus de l’escala Celsius.
Semblantment, els esperits malignes no "existeixen".
Però una persona o col·lectiu pot refusar l’Esperit Sant fins a situar-se sota mínims en humanitat. Aquest refús d’Esperit Sant fa que aquella persona o col·lectiu aparegui com a “posseïda” d’un esperit maligne.
L’Esperit Sant ens humanitza. Refusar-lo, resistir-lo, oposar-s’hi,... comporta deshumanitzar-se. Es pot dir que quan una persona o un col·lectiu "perd humanitat" apareix com a posseïda d’un "esperit maligne".
També pot donar-se el cas de "persones posseïdes” no tant perquè conscientment refusin l’Esperit Sant sinó com a conseqüència de l’entorn en què es troben i que els “posseeix” o esclavitza. Però una persona o col·lectiu pot refusar l’Esperit Sant fins a situar-se sota mínims en humanitat. Aquest refús d’Esperit Sant fa que aquella persona o col·lectiu aparegui com a “posseïda” d’un esperit maligne.
L’Esperit Sant ens humanitza. Refusar-lo, resistir-lo, oposar-s’hi,... comporta deshumanitzar-se. Es pot dir que quan una persona o un col·lectiu "perd humanitat" apareix com a posseïda d’un "esperit maligne".
Davant d’aquestes situacions, la vocació de qualsevol humà és humanitzar; és a dir: ajudar a canviar l'entorn o "treure" els esperits malignes.
Aquesta va ser la principal missió de l’home Jesús, i la missió que va encomanar directament a tots els seus deixebles (promotors d’humanitat) (Mateu 28,18, o Joan 20,22ss).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada