diumenge, 29 de maig del 2016

10è. diumenge de durant l'anyC. "Naïm"

Paraules i Parauletes.
ÍNDEX,
 i enllaços per ordre alfabètic.


Evangeli (Lluc 7,11-17)
En aquell temps
Jesús se n'anà a un poblet anomenat Naïm.
L'acompanyaven els deixebles i molta gent.
Quan s'acostaven a l'entrada del poble
es trobà que duien a enterrar un mort,
fill únic d'una mare viuda.
Molta gent del poble acompanyava la mare.
Així que el Senyor la veié, se'n compadí i li digué:
«No ploris».
El Senyor s'acostà al fèretre i li posà la mà al damunt.
Els qui el portaven s'aturaren,
i ell digué: «Jove, aixeca't».
El mort es posà assegut i començà a parlar.
I el Senyor el donà a la seva mare.
Tots quedaren esglaiats i glorificaven Déu.
La gent deia:
«Ha aparegut entre nosaltres un gran profeta».
Deien també: «Déu ha visitat el seu poble».
Per tot el país dels jueus i per tota la rodalia
s'escampà aquesta anomenada de Jesús.


100. Naïm. (Jesús se n'anà a un poblet anomenat Naïm.).
A part de “Jesús”, “Naïm” és l’únic nom propi que surt en l’evangeli d’avui. Naïm significa amable; és a dir: capaç de ser estimat. Jesús s’hi acosta. L’escena amb què es troba reclama la seva amabilitat. A l’entrada del poble (literalment a la porta del poble) es troba amb molta gent que acompanyen una dona viuda que duu a enterrar el seu fill únic. Aquesta dona sense nom, visualitza la situa en què es troba aquell poble, que aquí representa tants i tants pobles on es podria veure una escena semblant.
Naïm, a pesar del seu nom, viu sotmès a Poderosos (la “porta” significa que es tracta d’una població “controlada”). Com a poble, pot engendrar, però no pot portar 
els seus fills a la maduresa. Una dona viuda, en les societats masclistes, és la imatge viva de la impotència i de la vulnerabilitat. La dona plora la mort del seu únic fill, que era també la seva única esperança. Molta gent l’acompanya. El seu plor és el plor del poble; i d’una infinitat de pobles.
Jesús la veu, se’n compadeix i li diu: no ploris.
¡Com pot dir, Jesús, a una pobre dona viuda que acaba de perdre el seu únic fill, que no plori!
Si la dona representa la impotència i la vulnerabilitat de tants “Naïm” (pobles capaços de ser estimats), Jesús representa l’Home. La trobada de Jesús i la dona és la trobada de l’Home i la Humanitat que plora. I aquesta trobada fa canviar radicalment el desenllaç de l’escena. “Jove, aixeca’t”. Literalment: Noi: a tu t’ho dic: aixeca’t.
La tendència a veure Jesús com un miracler, ens fa perdre el significat de la presència del Fill de l’home. Lluc ja l’havia destacat en un relat anterior. “Ara sabreu que el Fill de l'home té poder aquí a la terra de perdonar els pecats”. (Lluc 5:24). No es tracta d’un poder personal i exclusiu d’un Jesús miracler, sinó de la capacitat de l’Home per fer Humanitat. Per això, és quan hom surt de l’àmbit dels Poderosos (“porta”) que pot dir i escoltar: Aixeca’t.
Tota la gent intentava tocar Jesús perquè sortia d’ell una força que guaria tothom” (Lluc 6:19). No es tracta de miracles deguts als poders especials d’una persona extra, sinó de l’acció de “tocar”, com expressió de la solidaritat humana. Jesús toca el fèretre, i els portadors a enterrar es paren. És a dir: el camí deshumanitzador s’interromp.
Per altra part, tocar un mort (en aquest cas tocar el fèretre) comportava quedar legalment impur. Amb aquesta acció, Jesús es posa (es manté) fora la Llei. Cal saber prescindir de la Llei per poder fer Humanitat ( Tocar).
Naïm encarna la situació de tants i tants pobles del món amb capacitat d’engendrar però no de créixer, com a poble, fins a la maduresa (Llibertat), ofegats per la “muralla” o “frontera” que els Poderosos de torn els han imposat, sovint amb l’excusa de “protegir el poble”. Les portes els serveixen per sortir a enterrar, no pas per sortir a la Llibertat (Èxode).
No obstant, tot ésser humà, en el seu procés de fer-se adult, en un moment o altre sent el crit de l’Home: Aixeca’t!

El relat que hem llegit acaba mostrant l’ambivalència de la reacció de la gent:
- uns hi veuen (només) l’acció personal d’un gran profeta;
- altres hi descobreixen la presència de Déu, que crida a la Vida.
 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada