També és significatiu que Lluc, tot i posar el "protagonisme" del Naixement de Jesús en Maria, quan presenta la Genealogia de Jesús, segueixi la branca de Josep (Lluc 3:23).
indicant la línia directa de la transmissió "ininterrompuda" de les Promeses que Déu va fer a Abraham i a David.
Aquesta Genealogia de Jesús acaba en Josep. Però, sorprenentment, no diu que Josep "va engendrar Jesús", sinó que era "l’espòs de Maria, de la qual nasqué Jesús, l’anomenat Messies" (Mateu 1:16).
Evidentment, amb aquest gir estructural, no es vol pas negar que Josep fos el pare de Jesús. En aquest supòsit, la genealogia resultaria enganyosa; i també sobrera, donat que sembla clara la seva finalitat de mostrar que Jesús, a través de Josep, és "l’hereu" de les Promeses fetes a Abraham i a David.
Amb aquest gir estructural se’ns vol advertir que Jesús-Mesies, més enllà de l’herència d’Abraham i de David rebuda per la descendència de Josep, en rep una altra de molt més significativa i important.
En realitat s’està dient: Jesús, més enllà de ser "descendent de David", és nascut per obra de l’Esperit Sant.
Així l’evangelista Mateu ens diu, ja des del principi, que el messies Jesús desborda la idea que ens podríem haver fet d’ell com a "descendent" d’Abraham i de David.
També per la seva relació amb Egipte. El patriarca Josep, venut com esclau pels seus propis germans, va esdevenir virrei d’Egipte i salvador del seu Poble (Gènesi 41:40. També Gènesi 45:16).
Els Relats de la "història" del patriarca Josep, inspiren els quatre sub-"relats", exclusius de l'Evangeli de Mateu, capítol segon, sobre la Infantesa de Jesús: "Els Mags", la "Fugida a Egipte" , els "Innocents" i el "Retorn a la seva terra".
D'aquesta manera l’Evangeli de Mateu ens presenta Jesús com el nou i definitiu "Moisès", "salvat de les aigües", i "alliberador del seu Poble" i "vingut d'Egipte".
Jesús, en els Evangelis, personalitza el "Home Adult".
Ell és "Déu amb nosaltres" o "Emmanuel" (Mateu 1,23).
Pot
sorprendre que "Josep" sigui presentat, tant en l'Evangeli de Mateu com en el de Lluc, més com a “espòs de Maria” que com a
“pare de Jesús”.
Cal dir que en temps de Jesús, la “paternitat” marcava la “identitat social” dels fills. Els Evangelis no ens presenten Jesús com a “fill de Josep” sinó com a “fill
de l’home”, o “fill de la Humanitat”, igual que tots i cada un dels Humans.
"Jesús" és un de nosaltres, però plenament adult.
Els Evangelis no fan “Biologia” sinó *“Humanitat”*. I la HUMANITAT som TOTS, sigui
quina sigui la nostra “identitat social”.
Posant el protagonisme del Naixement de Jesús en Maria, els Evangelis el fan plenament "humà", i, a més, se'ns recorda que tota la Humanitat és "nascuda" per obra de la l'Esperit Sant (o l'Esperit Creador de Déu), com tan plàsticament ho diu la Bíblia en el segon relat de la Creació de Adam (l'Home): "... el Senyor-Déu va modelar l’home amb pols de la terra. Li va infondre l’alè de vida, i l’home es convertí en un ésser viu" (Gènesi 2,7).
Per això els Evangelis ens presenten “Jesús” com “L’HOME MOSTRA”:
-Fill de Déu per obra de l’Esperit sant (Gènesi 2,7 Mateu 1,20 Lluc 1,35), i
Amb Josep acaba la primera, que és la preparatòria.
Amb Jesús comença la segona, que és la definitiva.
En l’Evangeli de Joan, a més de Joan Baptista, hi té un gran significat també Maria, mare de Jesús. Ella passa de ser la "mare de Jesús" a ser la "mare de la Nova Humanitat", personalitzada en "el deixeble que Jesús estimava", que la acull a "casa seva": "Aquí tens el teu fill". (Joan 19:26).
L’Evangeli de Lluc també visualitza aquest "salt qualitatiu" en el procés d’Humanització presentant-nos uns ancians que “deixen pas” a la nova situació: Zacaries amb Elisabet (Lluc 1:43.76) i Simeó amb Anna (Lluc 2:29).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada