EVANGELI. (Mateu 28,16-20).
En aquell temps,
els onze
deixebles se n’anaren cap a Galilea,
a la muntanya que
Jesús els havia indicat.
En veure’l es
prosternaren.
Alguns, però,
dubtaren.
Jesús s’hi acostà
i els digué:
«Déu m’ha donat
plena autoritat al cel i a la terra.
Aneu a convertir
tots els pobles,
bategeu-los en el
nom del Pare, del Fill i de l’Esperit Sant,
i ensenyeu-los a
guardar tot el que jo us he manat.
Jo seré amb
vosaltres cada dia fins a la fi del món.»
191.
Autoritat (de Jesús). (2018). (“Déu m’ha donat plena autoritat al cel i a la terra...”).
Sorprenents,
aquestes paraules de Jesús que Mateu posa el final del seu Evangeli. Els
Evangelis relaten la mort de Jesús com la mort més inhumana i humiliant
que pot sofrir un ésser humà: despullat, clavat de mans i peus en una creu i
envoltat de burles i menyspreus (Mateu 27,28 i 40). ¿Com és possible que es digui d’un “crucificat” que ha
rebut plena autoritat al cel i a la terra?!
Evidentment,
en el cas de Jesús, hi ha la resurrecció. Amb tot, la resurrecció
de Jesús no és un fet experimentable per a tothom. Per altra part, Jesús no es
va aparèixer mai als qui l’havien crucificat per fer-los avinent la seva resurrecció
i denunciar la injustícia que havien comès. De fet, només els seus seguidors
“veuen” el Ressuscitat, i encara amb dificultats.
¿Quina autoritat se’n pot seguir d’això?
¿Quina autoritat se’n pot seguir d’això?
En
la nostra manera habitual de pensar, associem “autoritat” amb la capacitat per imposar-la.
Però, seguint els Relats evangèlics, sembla clar que Jesús no pretén imposar la
seva autoritat. L’afirma i prou.
¿Quina
mena d’autoritat és la de Jesús?
D’entrada, Jesús exclou explícitament el domini sobre els altres. Al moment de ser detingut, replica a Pere disposat a fer servir l’espasa: “Torna l’espasa a la beina. ¿Et penses que no puc demanar ajut al meu Pare? Ara mateix m'enviaria més de dotze legions d'àngels” (Mateu 26,53).
També, als inicis de la seva vida pública, refusa qualsevol “pacte” amb l’Amo d’aquest món, que li oferia Poder (Lluc 4,5).
Quan les autoritats del temple li pregunten amb quina autoritat havia tret els mercaders del temple, Jesús no vol donar-los cap resposta (resposta que no haurien ni entès ni acceptat) (Mateu 21,23ss).
També nosaltres podem preguntar-nos: Quina és i d’on li ve, a Jesús, la plena autoritat al cel i a la terra? (Mateu 28,18).
D’entrada, Jesús exclou explícitament el domini sobre els altres. Al moment de ser detingut, replica a Pere disposat a fer servir l’espasa: “Torna l’espasa a la beina. ¿Et penses que no puc demanar ajut al meu Pare? Ara mateix m'enviaria més de dotze legions d'àngels” (Mateu 26,53).
També, als inicis de la seva vida pública, refusa qualsevol “pacte” amb l’Amo d’aquest món, que li oferia Poder (Lluc 4,5).
Quan les autoritats del temple li pregunten amb quina autoritat havia tret els mercaders del temple, Jesús no vol donar-los cap resposta (resposta que no haurien ni entès ni acceptat) (Mateu 21,23ss).
També nosaltres podem preguntar-nos: Quina és i d’on li ve, a Jesús, la plena autoritat al cel i a la terra? (Mateu 28,18).
Evidentment,
si el “Crucificat” és vivent; si parla als seus deixebles en una ↦Muntanya; si la seva autoritat és plena al cel i a la terra,...
tot això vol dir que la seva autoritat ve de Déu. Així ho
interpreta explícitament la traducció que ens ofereix el Missal, tot i que el
text original només diu “m’ha estat donada tota autoritat al cel i a la
terra”.
És cert: aquestes paraules volen significar que és la mateixa autoritat de Déu la que es fa explícita en el Crucificat-ressuscitat; volen dir que la mort resurrecciosa de Jesús esdevé la visualització perfecta de la Vida humana, que sempre és vida rebuda i vida donada.
Aquesta és l’autoritat de Jesús.
És cert: aquestes paraules volen significar que és la mateixa autoritat de Déu la que es fa explícita en el Crucificat-ressuscitat; volen dir que la mort resurrecciosa de Jesús esdevé la visualització perfecta de la Vida humana, que sempre és vida rebuda i vida donada.
Aquesta és l’autoritat de Jesús.
Jesús,
amb la seva vida, que inclou la mort resurrecciosa, manifesta el Projecte
de Déu plenament realitzat. Jesús és l’home-mostra en qui tots els
humans podem anar descobrint l’autèntic camí de la nostra plena humanització.
Per a tots els humans, seguir el camí de Jesús significa humanitzar-se; no
seguir-lo significa refusar la crida a ser (plenament) humans. Jesús és el
“Criteri d’Humanització” (Joan 14,6).
Però
no ens podem quedar en el Jesús de fa dos mil anys. Jesús personifica
l’Home. Ell fa presents i visibles tots i cada un dels “crucificats”
(empresonats, torturats, perseguits, ningunejats,...) de tots els temps.
L’autoritat de Jesús no comença en la Resurrecció sinó a la Creu. És
l’autoritat de tot crucificat, de tot empresonat, de tot marginat,
de tot afamat,... davant de qui “hi pot fer alguna cosa” (Mateu 25,31ss). Perquè la "autoritat" dels "necessitats" ve de "l'obligació" que té tot humà d'ajudar-los.
Només els crucificats i els qui es solidaritzen
amb ells poden veure el Ressuscitat i ser alliberats
per la seva plena autoritat. I saber que, davant Déu, queden anul·lades
les sentències condemnatòries dictades per (pervertides) autoritats
d’aquest món (Mateu 10,28. Joan 16,8ss).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada