Pentecosta. B.
1ª LECTURA. (Fets dels Apòstols 2,1-11).
Durant la
celebració de la diada de la Pentecosta,
es trobaven tots
junts en un mateix lloc
quan, de sobte,
se sentí venir del cel un so
com si es girés
una ventada violenta,
i omplí tota la
casa on es trobaven asseguts.
Llavors se’ls
aparegueren com unes llengües de foc,
que es
distribuïren i es posaren sobre cadascun d’ells.
Tots quedaren
plens de l’Esperit Sant
i començaren a
expressar-se en diversos llenguatges,
tal com l’Esperit
els concedia de parlar.
Residien a
Jerusalem jueus piadosos
provinents de
totes les nacionalitats que hi ha sota el cel.
Quan se sentí
aquell so,
la gent hi anà i
quedaren desconcertats,
perquè cadascú
els sentia parlar en la seva pròpia llengua.
Estranyats i fora
de si, deien:
«No són galileus,
tots aquests que parlen?
Doncs, com és que
cadascun de nosaltres
els sentim en la
nostra llengua materna?
Entre nosaltres
hi ha parts, medes i elamites,
hi ha residents a
Mesopotàmia,
al país dels
jueus i a Capadòcia, al Pont i a l’Àsia,
a Frígia i a
Pamfília,
a Egipte i a les
regions de Líbia, tocant a Cirena,
hi ha forasters
de Roma,
hi ha jueus i
prosèlits,
hi ha cretencs i
àrabs,
però tots
nosaltres els sentim proclamar les grandeses de Déu
en les nostres
pròpies llengües.»
190. Tots.
(2018). (Tots quedaren plens de l’Esperit Sant...).
Sant
Lluc, en el relat de la Vinguda de l’Esperit Sant el dia de la
Pentecosta (Fets 2,1-12), fa servir diverses vegades la paraula “tots”. Ho fa en una doble
direcció:
a).
Primer parla dels deixebles de Jesús. Diu que, després de la seva Ascensió,
s’entornen a Jerusalem i estaven tots junts i reunits. I que una
remor com d’un vent violent va omplir tota la casa on estaven asseguts,
i unes llengües com de foc es van posar sobre cada un dels reunits, i tots
van quedar plens de l’Esperit Sant.
b).
Després parla dels qui residien a Jerusalem aquella diada: jueus (o
homes) piadosos provinents de totes les nacionalitats que hi ha
sota el cel. Aquests, concentrats per veure què passava, tots
estaven meravellats i sorpresos perquè cadascú els sentia parlar en la seva
pròpia llengua.
En
aquest segon cas, l’ús de “tots” posa en relleu la dimensió universal
del relat de la Pentecosta. Aquesta universalitat sol ser acceptada
sense cap problema. En canvi el “tots” del primer punt resulta més
conflictiu i, en la pràctica, no es té gaire en compte.
Qui
són aquests “tots” que estaven reunits quan van ser omplerts d’Esperit
Sant i es van posar a parlar?
Els text parla dels “deixebles de Jesús”. Aquí aquesta expressió inclou els (restants) onze apòstols, juntament amb algunes dones, amb Maria, la mare de Jesús, i amb els germans d’ell (Fets 1,14). En total: “unes 120 persones” (Fets 1,15). Encara que aquest número sigui per expressar el propòsit dels reunits de “restaurar” el Poble de les 12 Tribus (120 = 12 x 10), també queda clar que els qui van quedar plens de l’Esperit Sant i van començar a parlar “tal com l’Esperit els concedia d’expressar-se”, no van ser només els Onze, sinó tots (Fets 2,4).
Els text parla dels “deixebles de Jesús”. Aquí aquesta expressió inclou els (restants) onze apòstols, juntament amb algunes dones, amb Maria, la mare de Jesús, i amb els germans d’ell (Fets 1,14). En total: “unes 120 persones” (Fets 1,15). Encara que aquest número sigui per expressar el propòsit dels reunits de “restaurar” el Poble de les 12 Tribus (120 = 12 x 10), també queda clar que els qui van quedar plens de l’Esperit Sant i van començar a parlar “tal com l’Esperit els concedia d’expressar-se”, no van ser només els Onze, sinó tots (Fets 2,4).
Tots
quedaren plens de l’Esperit Sant i parlaven. Però Pere s’aixecà per parlar només ell, i que tothom
l’escoltés (Fets 2,14).
En
la Bíblia, l’Esperit Sant realitza el projecte creador i humanitzador
de Déu. L’Home no hi és només com a “producte” de l’acció creadora de Déu sinó
que està cridat a esdevenir a imatge i semblança seves (Gènesi 1,27). En el llenguatge del Nou Testament, l’Home està cridat a ser “fill”.
Com a fill, ja no és només creatura de Déu sinó que ha d’anar
desenvolupant la “vida” (l’Esperit) que va rebent de Déu.
Que “tots” quedin plens de l’Esperit Sant significa que, en el nostre procés d’humanització, tots hi tenim veu i vot. Tots som cridats a participar-hi segons el que l’Esperit suggereix a cadascú.
Que “tots” quedin plens de l’Esperit Sant significa que, en el nostre procés d’humanització, tots hi tenim veu i vot. Tots som cridats a participar-hi segons el que l’Esperit suggereix a cadascú.
Aquesta
és la gran revolució que expressa la Pentecosta!
Normalment, per a la tasca de fer Humanitat, només comptava la “gent important”. Important perquè es consideraven representants de Déu, o perquè eren tinguts per grans savis, o grans polítics, o grans cabdills, o grans sants,... Es deixava per a ells la responsabilitat d’anar dissenyant la Humanitat i el seu futur. La resta simplement havia d’obeir.
Però les llengües de foc es posen sobre tots i cada un dels reunits. Això comporta una responsabilitat compartida per tots (Lluc 10,21).
Normalment, per a la tasca de fer Humanitat, només comptava la “gent important”. Important perquè es consideraven representants de Déu, o perquè eren tinguts per grans savis, o grans polítics, o grans cabdills, o grans sants,... Es deixava per a ells la responsabilitat d’anar dissenyant la Humanitat i el seu futur. La resta simplement havia d’obeir.
Però les llengües de foc es posen sobre tots i cada un dels reunits. Això comporta una responsabilitat compartida per tots (Lluc 10,21).
Si
tots som constructors d’Humanitat, ningú està legitimat per atribuir-se
el monopoli de la iniciativa humanitzadora. Ningú no pot fer projectes
d’Humanització prescindit dels altres, inclosos els que vindran.
La
gran injustícia dels Poderosos està en imposar els seus propis projectes
d’Humanitat (de Poble, de País...). Ni que fossin bons o molt
bons, els projectes d’Humanitat han de ser fruit de la creativitat de
tots.
Des
de “tots” (o des de la majoria) es pot pactar un servei d’autoritat.
Aquest no comporta cap mena superioritat. (Joan 13,13). El servei d’autoritat ha de ser sobretot per assegurar que tothom
tingui veu i vot en la generació continuada d’Humanitat.
Avui tenim interrogants profunds sobre el futur de les
Esglésies i la nostra missió. Però sembla cada dia més clar que la
missió de les Esglésies no és tant “fer Religió” o “fer Església” com fer
Humanitat, amb tothom i per a tothom.Centrant-nos en l’Església Catòlica, potser els nous temps ens demanen, sobretot als investits d’algun servei d’autoritat, ajudar a superar l’antievangèlica estructura piramidal i recuperar el “tots”.
“Tots i totes”, i a tots nivells! S’alçaran les fondalades, s’abaixaran
les muntanyes i els turons (Lluc 3,5). Vosaltres no us feu dir "mestre", perquè de mestre només
en teniu un, i tots vosaltres sou germans (Mateu 23,8ss).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada