EVANGELI. (Lluc 10,25-37).
En aquell temps,
un mestre de la Llei, per
provar Jesús s’alçà
i li va fer aquesta pregunta:
«Mestre, què he de fer per
tenir l’herència de la vida eterna?»
Jesús li digué: «Què hi ha
escrit a la Llei? Què hi llegeixes?»
Ell contestà:
«Estima el Senyor, el teu
Déu, amb tot el cor,
amb tota l’ànima, amb totes
les forces, amb tot el pensament,
i estima els altres com a tu
mateix.»
Jesús li diu: «Has respost
bé: fes-ho així i viuràs.»
Ell, amb ganes de justificar-se, preguntà a Jesús:
«I per a mi, qui són aquests
altres?»
Jesús prosseguí:
«Un home baixava de Jerusalem
a Jericó
i caigué en mans de lladres,
que el despullaren,
l’apallissaren i se n’anaren
deixant-lo mig mort.
Casualment baixava pel mateix
camí un sacerdot que el veié,
però passà de llarg per
l’altra banda.
Igualment un levita, quan
arribà al lloc,
passà de llarg per l’altra
banda.
Però un samarità que viatjava
per aquell indret,
quan arribà i el veié se’n
compadí, s’hi acostà,
li embenà les ferides,
després d’amorosir-les amb oli i vi,
el pujà a la seva pròpia
cavalcadura,
el dugué a l’hostal i se
n’ocupà.
L’endemà, quan se n’anava,
donà dues monedes de plata a
l’hostaler dient-li:
Ocupa’t d’ell i, quan jo
torni,
et pagaré les despeses que
hagis fet de més.
Quin d’aquests tres
et sembla que va veure
l’altre que hem d’estimar,
en l’home que havia caigut en
mans de lladres?»
Ell respongué: «El qui es va
compadir d’ell.»
Jesús li digué: «Doncs tu fes
igual.»
197. Compadir-se. (Ell
respongué: «El qui es va compadir d’ell.»).
Els
humans vivim convivint. Convivim creant moltes, variades i contradictòries maneres
de conviure.
Si
voléssim expressar amb una sola paraula el missatge de Jesús per a la
convivència, podríem escollir la paraula compadir-se.
Però
“compadir-se” és una paraula ambivalent perquè, de fet, a ningú li agrada que
el compadeixin. Potser per això, en els Evangelis, la compassió sempre
va unida a l’acció de curar. “Quan (Jesús) desembarcà, veié
una gran gentada, se’n compadí i va curar els seus malalts” (Mateu 14,14. Veure també Mateu 4,24).
És
cert que sovint pot resultar humiliant ser compadit. S’estableix, en la compassió
rebuda, una certa inferioritat en relació a qui compadeix. Però això
no té aplicació en el cas Jesús, perquè, en els Evangelis, Jesús és sempre “el
crucificat”. I la crucifixió era la màxima humiliació i deshumanització
que podia sofrir una persona. Per tant, quan Jesús es compadeix, no expressa
mai una posició de superioritat. Jesús, en els Evangelis, compadeix des
de la creu.
És significativa, a la Creu, l’escena de Jesús i el (Bon) Lladre: “En veritat t’ho dic: avui seràs amb mi al paradís” (Lluc 23,43). Jesús compadeix mostrant-se ell mateix necessitat de compassió”.
És significativa, a la Creu, l’escena de Jesús i el (Bon) Lladre: “En veritat t’ho dic: avui seràs amb mi al paradís” (Lluc 23,43). Jesús compadeix mostrant-se ell mateix necessitat de compassió”.
Aquest
punt s’ha d’explicar una mica més:
Els Evangelis mostren un doble aspecte de la persona de Jesús:
Els Evangelis mostren un doble aspecte de la persona de Jesús:
- a) Per una part, amb la seva compassió, ell fa visible la compassió de Déu envers els qui pateixen. Jesús és “l’imatge” del Déu invisible (Qui m’ha vist a mi ha vist el Pare”, Joan 14,9. També Colossencs 1,15).
-
b) Per altra part, Jesús encarna la plenitud humana. “De la seva
plenitud, tots nosaltres n’hem rebut gràcia rere gràcia” (Joan 1,16). És per això que el “contacte” amb ell resulta guaridor i
alliberador. Jesús cura per osmosi entre la seva plenitud
i la receptivitat del malalt. Cura dient: La teva fe t’ha
curat (Mateu 8,13. Mateu 9,22. Marc 5,36).
En les curacions de Jesús hi té un gran significat el sentit del tacte. “Només que li toqui la vora del mantell, ja em posaré bona” (Lluc 8,43ss).
“Jesús, compadit, va estendre la mà, el tocà i li digué: Ho vull, queda pur” (Marc 1,41).
Jesús no és metge ni curandero. No cura gràcies a uns coneixements o uns poders que el facin superior als curats. Les seves curacions no són cap miracle, fruit de poders sobrenaturals.
En les curacions de Jesús hi té un gran significat el sentit del tacte. “Només que li toqui la vora del mantell, ja em posaré bona” (Lluc 8,43ss).
“Jesús, compadit, va estendre la mà, el tocà i li digué: Ho vull, queda pur” (Marc 1,41).
Jesús no és metge ni curandero. No cura gràcies a uns coneixements o uns poders que el facin superior als curats. Les seves curacions no són cap miracle, fruit de poders sobrenaturals.
Les
curacions de Jesús són fruit de la mútua solidaritat entre ell i el
malalt. Sense aquesta solidaritat mútua (que en el malalt se’n diu fe)
no hi hauria curació (Marc 6,5. Mateu 13,58).
La
solidaritat porta Jesús a compartir la seva plenitud humana amb tots
aquells que necessiten de ser curats, i accepten de ser-ho. Però això no és una
exclusivitat de Jesús sinó que és una característica de tot home que
es fa solidari dels altres. Aquest és el missatge revolucionari de la
paràbola del Samarità compassiu. Tot i ser considerat un pecador,
Jesús fa del Samarità el model a imitar per a tots aquells que
busquen posseir en herència la vida eterna (Lluc 10,25ss).
Jesús
és el fill de l’home. Ell personifica l’home. I com a home, és a
la vegada el crucificat i el ressuscitat.
Com tot home, ell està marcat pel sofriment: el propi i el dels altres. Forma part de les persones que pateixen; i també experimenta de manera directa el sofriment dels altres. Com tothom, ha d’afrontar una realitat decebedora: el patiment de moltes persones i de les multituds està directament causat i volgut per altres humans.
Com tot home, ell està marcat pel sofriment: el propi i el dels altres. Forma part de les persones que pateixen; i també experimenta de manera directa el sofriment dels altres. Com tothom, ha d’afrontar una realitat decebedora: el patiment de moltes persones i de les multituds està directament causat i volgut per altres humans.
L’afany
de domini està profundament infiltrat en el cor dels humans. Existeix un
món (el regne d’aquest món) marcat per estructures de Poder, deshumanitzadores
per a tothom. Deshumanitzadores per als dominadors i per als dominats. El crucificat
és la imatge tràgica d’un home deshumanitzat pel Poder. “Cuc i no pas home”,
segons el Salm 22, recitat per Jesús mateix a la Creu.
El Domini d’uns sobre altres és la gran “malaltia” del món humà.
I, en aquest nostre món, la missió específica de Jesús és compadir-se i curar.
Aquesta és també la missió confiada als seus deixebles, i per a la qual els ha capacitat. “Jesús va cridar els seus dotze deixebles i els donà poder de treure els esperits malignes i de guarir malalties i xacres de tota mena”. (Mateu 10,1. Veure també Lluc 9,1ss Lluc 10,9).
I
aquesta és també la missió de tot ésser humà. Cada home concret
experimenta en si mateix, i de mil maneres, un “encara no” en el seu procés
de esdevenir plenament humà: malalties, servituds, pecat, alienacions, pors,...
Patim la temptació de confiar en el Poder per a “curar” els nostres mals. Una tràgica equivocació!
Patim la temptació de confiar en el Poder per a “curar” els nostres mals. Una tràgica equivocació!
Jesús denuncia la mentida del Poder (Joan 8,44) que es presenta com a humanitzador (salvador), però sempre resulta deshumanitzant, tant per al mateix poderós com per a les seves víctimes. (Lluc 1,52. Lluc 10,17). La vida i el missatge de Jesús ens fan evident que el Poder és l’antihome (Joan 8,44ss).
Jesús allibera del Poder no pas lluitant-hi directament en contra (cosa
que reforçaria el Poder) sinó posant en evidència la seva absoluta
mentida.
Jesús és el Ressuscitat, primogènit de la Nova
Humanitat, que atreu tothom cap a Ell (Joan 12,32).
Encara que els Evangelis ens presentin les curacions
de Jesús com fetes abans de la seva mort, en realitat es tracta de relats
avançats d’allò que serà fruit de la fe en la (seva) mort
resurrecciosa. La Comunitat dels salvats neix de la fe. I la fe neix del trobament amb el Crucificat-Ressuscitat (Joan 7,39).
Per altra part, la trobada amb el Ressuscitat es realitza cada vegada que actuem solidàriament amb els múltiples i sovintejats crucificats que ens surten al pas en el caminar de cada dia (Mateu 25,37ss).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada