EVANGELI. (Joan 13, 1-15).
Eren ja
les vigílies de la festa de la Pasqua.
Jesús
sabia que havia arribat la seva hora,
la de
passar d’aquest món al Pare.
Ell que
sempre havia estimat els seus en el món,
ara els
demostrà fins a quin punt els estimava.
Durant el
sopar,
quan el
diable ja havia posat en el cor de Judes,
fill de
Simó Iscariot, la resolució de trair-lo,
Jesús,
conscient
que el Pare li havia deixat a les mans totes les coses,
conscient
que venia de Déu i a Déu tornava,
s’aixecà
de taula,
es tragué
el mantell i se cenyí una tovallola;
després
tirà aigua en un gibrell
i es posà
a rentar els peus als deixebles
i a
eixugar-los-els amb la tovallola que duia a la cintura.
Quan
anava a rentar Simó Pere, aquest li diu:
«Senyor,
¿vós voleu rentar-me els peus a mi?»
Jesús li
respon:
«Ara no
entens això que faig; ho entendràs després.»
Pere li
diu: «Mai de la vida! Vós no em rentareu els peus.»
Jesús li
contestà:
«Si no et
rento, tu no ets dels meus.»
Li diu
Simó Pere: «Si és així, Senyor,
no em
renteu només els peus:
renteu-me
també les mans i el cap.»
Jesús li
respon:
«Qui s’ha
banyat només necessita rentar-se els peus;
ja està
net tot ell.
I
vosaltres ja esteu nets, encara que no tots.»
Jesús
sabia qui l’havia de trair;
per això
deia que no tots estaven nets.
Després
de rentar-los els peus,
quan
s’hagué posat el mantell i assegut a taula,
els
digué:
«¿Enteneu
això que us acabo de fer?
Vosaltres
em dieu “Mestre” i “Senyor”,
i feu bé
de dir-ho, perquè ho sóc.
Si,
doncs, jo, que sóc el Mestre i el Senyor,
us he
rentat els peus,
també
vosaltres us ho heu de fer els uns als altres.
Us he
donat exemple perquè vosaltres ho feu
tal com jo us ho he fet.»
30. “Mantell”. (...es
tragué el mantell i se cenyí una
tovallola...).
El mantell és una peça de
roba carregada de significat social segons l’ocasió. En una societat de
classes, el mantell és propi de les classes superiors. Però també, a vegades,
pot significar la simple capa d’un pobre que no té res més per protegir-se del
fred i del mal temps. En societats igualitàries, el mantell és usat només amb
caràcter ritual o de protocol.
En temps de Jesús, el mantell
era un signe de dignitat i de superioritat social. Segurament Jesús, que
pertanyia a la classe humil, no va portar mai mantell. Però els Evangelis
parlen de Jesús tal com era “vist” pels deixebles. Els deixebles veiem en Jesús
l’home plenament realitzat. Per a ells, Jesús personifica tota la dignitat i
grandesa que Déu té preparada per als Humans, creats a imatge i semblant seva
(Gènesi 1:27). És per això que, vist des de la fe, Jesús vesteix el més
autèntic dels mantells. Jesús està revestit d’humanitat de tal manera
que “de la seva plenitud, tots nosaltres n'hem rebut gràcia rere gràcia”
(Joan 1:16).
El Jesús dels Evangelis és un home tan ple de vida i dignitat, que contagia salut i salvació a tothom que aconsegueix tocar-lo, ni que sigui només la borla del seu mantell (Mateu 9:21; 14:36;...). El mantell abriga un Jesús que vessa humanitat.
El Jesús dels Evangelis és un home tan ple de vida i dignitat, que contagia salut i salvació a tothom que aconsegueix tocar-lo, ni que sigui només la borla del seu mantell (Mateu 9:21; 14:36;...). El mantell abriga un Jesús que vessa humanitat.
L’Evangeli de Joan exposa tres
moments en què el mantell de Jesús adquireix una gran significació:
1er. Durant el Sopar de
comiat. “Jesús, sabent que el Pare li ho havia posat tot a les mans, i
que havia vingut de Déu i a Déu tornava, s'aixecà de taula, es tragué el
mantell i se cenyí una
tovallola... (Joan 13:3). Tovallola (que significa
servei amorós) i mantell s’intercanvien. Dignitat i Servei són les dues
cares d’una mateixa actitud. Plenament conscient de la seva dignitat (ve de
Déu i a Déu torna), Jesús es posa a servir.
2on. Durant la burla de la seva reialesa.
“Els soldats li van posar al cap una corona d'espines que havien trenat i el
cobriren amb un mantell de porpra” (Joan 19:2). (El mantell de porpra
era propi de reis i generals victoriosos). És un mantell reial. Pilat el
presenta al Poble. La presentació és doble, sempre amb el mantell reial
posat: “Aquí teniu l’home” (Joan 19:5). Més tard: “Aquí teniu el
vostre rei” (Joan 19:14). Jesús és rei no pas sobre els altres sinó amb
tots els qui accepten ser humans. Com a rei, porta mantell
reial.
3er. Després de la crucifixió. “Els
soldats, quan hagueren crucificat Jesús, van agafar el seu mantell i en feren
quatre parts, una per a cada soldat” (Joan 19:23). Del mantell reial
de Jesús en feren quatre parts. Aquesta acció té un doble significat: per una
part, la crucifixió de Jesús “rei dels Jueus” (com diu el rètol posat a la Creu)
significa la superació del “regne dels Jueus” (En sentit bíblic). Ells mateixos
ho han decidit davant Pilat: “No tenim cap altre rei fora del Cèsar”
(Joan 19:15).
El mantell del seu “rei” ha estat repartit. Ja no hi ha ni rei ni regne “dels Jueus”. Per altra part, aquest mantell no és abandonat sinó repartit, com una herència, als soldats romans. El mantell ha estat dividit en quatre parts: al·lusió als quatre punts cardinals que engloben tota la Humanitat. Aquests “quatre soldats” que s’apropien d’una part del mantell representen la resta de la Humanitat. El regne dels Jueus dóna lloc al Regne universal, al qual estan també invitats els Jueus. El gest dels soldats recollint el mantell de Jesús evoca l’acció d’Eliseu recollint el mantell del profeta Elies. Amb el mantell, Eliseu va rebre tot l’Esperit profètic d’Elies, i va esdevenir el seu hereu (2 Reis 2:13).
El mantell del seu “rei” ha estat repartit. Ja no hi ha ni rei ni regne “dels Jueus”. Per altra part, aquest mantell no és abandonat sinó repartit, com una herència, als soldats romans. El mantell ha estat dividit en quatre parts: al·lusió als quatre punts cardinals que engloben tota la Humanitat. Aquests “quatre soldats” que s’apropien d’una part del mantell representen la resta de la Humanitat. El regne dels Jueus dóna lloc al Regne universal, al qual estan també invitats els Jueus. El gest dels soldats recollint el mantell de Jesús evoca l’acció d’Eliseu recollint el mantell del profeta Elies. Amb el mantell, Eliseu va rebre tot l’Esperit profètic d’Elies, i va esdevenir el seu hereu (2 Reis 2:13).
Cal notar que, en el primer i
tercer cas, la paraula grega “himàtia” traduïda per “mantell” té forma
plural. Això suggereix que la reialesa de Jesús oferta a tots els
Humans no s’ha d’entendre com una reialesa dividida sinó compartida. A causa
d’aquest plural, hi ha versions que tradueixen aquesta paraula per “vestits”.
De fet, en els Evangelis Sinòptics, aquesta acció “acompleix” la profecia del Salm 22:19 “Es repartiren els meus vestits i es feren a la sort la meva
túnica”. Però la distinció introduïda en l’Evangeli de Joan contraposant la
partició de “himàtia” i la no partició de la túnica,
demana una traducció com la del missal. Així queda més clar el simbolisme de
cada acció. (>Túnica).
[En els Evangelis sinòptics,
aquest simbolisme del mantell repartit és substituït per la gran cortina
que tancava el Santuari, on només podia entrar el summe sacerdot jueu. La cortina
s’esquinça de dalt a baix, deixant oberta per a tothom l’entrada del Santuari
(Mateu 27:51. Marc 15:38. Lluc 23:45)].
En l'Evangeli de Marc, el relat del Cec de Jericó diu que Bar-Timeu, en sentir que Jesús el cridava, llancà la capa (mantell) que portava. És un gest que vol significar el canvi de personalitat social (conversió), que permetrà al cec poder veure tota la novetat salvadora del Crucificat.
En l'Evangeli de Marc, el relat del Cec de Jericó diu que Bar-Timeu, en sentir que Jesús el cridava, llancà la capa (mantell) que portava. És un gest que vol significar el canvi de personalitat social (conversió), que permetrà al cec poder veure tota la novetat salvadora del Crucificat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada