EVANGELI (Marc 16:1-8)
Acabat el
repòs del dissabte,
Maria
Magdalena, Maria, la mare de Jaume, i Salomé
compraren
espècies aromàtiques
per anar
a ungir el cos de Jesús.
El
diumenge, molt de matí,
arribaren
al sepulcre a la sortida del sol.
Entre
elles preguntaven:
«¿Qui ens
farà rodolar la pedra que tanca l’entrada del sepulcre?» Llavors alçaren els
ulls
i
s’adonaren que la pedra ja havia estat apartada.
Era una
pedra realment molt grossa.
Entraren
al sepulcre,
veieren,
assegut a la dreta, un jove vestit de blanc,
i
s’esglaiaren.
Ell els
diu:
«No
tingueu por. Busqueu Jesús de Natzaret, el crucificat.
Ha
ressuscitat, no hi és, aquí.
Mireu el
lloc on l’havien posat.
I ara
aneu a dir als deixebles i a Pere
que anirà
davant vostre a Galilea;
allà el
veureu, tal com ell us ho havia dit.»
Elles
sortiren del sepulcre i fugiren.
Tremolaven
d’esglai i, de por que tenien,
no
s’atreviren a dir res a ningú.
32. “Ressuscitar”. (Ha ressuscitat, no hi és aquí).
Tenim un problema
d’imaginació quan fem servir la paraula “resurrecció”. Solem imaginar-la per contrast amb la mort. Imaginem que ressuscitar significa sortir
de la mort per retornar a la vida.
Entenem la mort com el contrari
de la vida, i la resurrecció com el contrari de la mort. D’aquesta manera, la
imaginació ens és un obstacle per entendre allò que ens volen dir els Evangelis
quan ens parlen de resurrecció.
En part, els Evangelis
s’acomoden a aquesta manera d’imaginar la resurrecció, però també la
desborden anant molt més enllà. És cert que també els Evangelis relacionen la resurrecció
amb la mort, però després d’oferir-nos una visió canviada de la mort.
Per als Evangelis, la mort no és necessàriament el contrari de la vida; ni la resurrecció és el contrari de la mort. “Qui vulgui salvar la seva vida, la perdrà, però el qui la perdi per mi, la trobarà”. (Mateu 16,25). Els Evangelis ens diuen que la nostra mort pot ser com la “mort” d’una llavor sembrada (Joan 12,24). Aquesta “mort” és el pas (Pasqua) a una nova vida exuberant.
En el llenguatge evangèlic, la mort pot no quedar-se en un
simple col·lapse biològic, sinó que pot posar de manifest la totalitat de
donació de la nostra pròpia vida. L’amor té la magnífica capacitat de fer
que la nostra, aparentment, vida perduda sigui, en realitat, la
manifestació d'una vida donada plenament.
I aquí és on ens fem la gran pregunta, i els Evangelis ens
donen la gran resposta.
La pregunta és: ¿La nostra vida donada és rebuda per algú?
La resposta dels Evangelis és clara i contundent: Tota vida donada per amor és rebuda per les mans vivificadores de Déu. I això és el que ens volen dir amb la paraula resurrecció.
La pregunta és: ¿La nostra vida donada és rebuda per algú?
La resposta dels Evangelis és clara i contundent: Tota vida donada per amor és rebuda per les mans vivificadores de Déu. I això és el que ens volen dir amb la paraula resurrecció.
Aquesta interacció entre la nostra vida donada i
l’acolliment de Déu ens bé visualitzada en la persona de Jesús. “Jesús va cridar
amb tota la força: «Pare, confio el meu alè a les teves mans.» I havent dit
això, va expirar” (Lluc 23,46).
És sorprenent el diàleg que l’evangelista Lluc posa entre Jesús i un dels Lladres crucificats amb ell:
- «Jesús, recorda't de mi quan arribis al teu Regne».
-Jesús li digué: «T'ho asseguro: avui seràs amb mi al paradís» (Lluc 23,43).
És sorprenent el diàleg que l’evangelista Lluc posa entre Jesús i un dels Lladres crucificats amb ell:
- «Jesús, recorda't de mi quan arribis al teu Regne».
-Jesús li digué: «T'ho asseguro: avui seràs amb mi al paradís» (Lluc 23,43).
Els Evangelis expressen tota la experiència
humana enfront de la mort. És cert que, sovint, aquesta experiència està
envoltada de foscor. Si l’Evangeli de Lluc ens manifesta l’absoluta confiança
de Jesús en el Pare, els Evangelis de Mateu i Marc expressen també el
sentiment tràgic de sentir-se abandonat. Una experiència per la que Jesús, cent
per cent humà, també va passar. “Déu meu, Déu meu, per què m'has abandonat?”
(Marc 15:34). (Veure: Abandonat).
Els dos sentiments pertanyen a l’experiència humana: el
sentiment de ser acollit i el sentiment de ser abandonat. Els dos sentiments
formen part de l’experiència de Jesús: l’Home.
Però els quatre Evangelis testifiquen que la vida donada de Jesús és acollida pel Pare; i la resurrecció n’és l'experiència clara i decisiva que en fan els deixebles.
Però els quatre Evangelis testifiquen que la vida donada de Jesús és acollida pel Pare; i la resurrecció n’és l'experiència clara i decisiva que en fan els deixebles.
L’acolliment del Pare es fa també visible en l’acolliment que
fa la Nova Humanitat, representada per “les dones”, i sobretot per Maria
Magdalena.
La Nova Humanitat, nascuda dels vincles de comunió fraternal (“església”) visualitza la resurrecció, entesa com a vivència d’una vida donada i compartida.
Amb la resurrecció es completa el cercle de la Vida (que resta sempre obert a qui vulgui entrar-hi): “Jesús, sabent que el Pare li ho havia posat tot a les mans, i que havia vingut de Déu i a Déu tornava,...” (Joan 13:3).
La Nova Humanitat, nascuda dels vincles de comunió fraternal (“església”) visualitza la resurrecció, entesa com a vivència d’una vida donada i compartida.
Amb la resurrecció es completa el cercle de la Vida (que resta sempre obert a qui vulgui entrar-hi): “Jesús, sabent que el Pare li ho havia posat tot a les mans, i que havia vingut de Déu i a Déu tornava,...” (Joan 13:3).
La fe en El Ressuscitat ens porta a superar la idea d’una vida merament individual. No hi ha vida si no és en forma compartida. La que puc considerar la "meva" vida no comença ni acaba en mi, perquè ja existia abans que jo, i continua després de mi. Si la meva aportació és correcta, sóc invitat a participar de l’èxit creixent de la VIDA. Si no, “El Fill de l'home se'n va, tal com l'Escriptura ha dit d'ell, però ai de l'home que el traeix! Més li valdria no haver nascut”. (Mateu 26,24).
No és una amenaça sinó una constatació: o existim en la Humanitat, o no existim.
Però això també ens ensenya una altra cosa: les relacions de domini són el "sagrament" d'una vida frustrada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada