Paraules i Parauletes.
EVANGELI. (Mateu 17,1-9).
En aquell
temps,
Jesús
prengué Pere, Jaume i Joan, el germà de Jaume,
els dugué
dalt una muntanya alta
i es
transfigurà davant d’ells.
La seva
cara es tornà resplendent com el sol,
i els
seus vestits, blancs com la llum.
També
se’ls aparegueren Moisès i Elies,
que
conversaven amb ell.
Pere va
dir a Jesús:
«Senyor,
que n’estem, de bé, aquí dalt!
Si voleu,
hi faré tres cabanes,
una per a
vós, una per a Moisès
i una
altra per a Elies.»
Encara no
havia acabat de dir això
quan els
cobrí un núvol lluminós,
i del
núvol estant una veu digué:
«Aquest
és el meu Fill, el meu estimat,
en qui m’he
complagut;
escolteu-lo.»
En
sentir-ho, els deixebles, esglaiats,
es
prosternaren de front a terra.
Jesús
s’acostà, els tocà i els digué:
«Aixequeu-vos,
no tingueu por.»
Ells
alçaren els ulls
i no
veieren ningú més, sinó Jesús tot sol.
Mentre baixaven de la muntanya,
Mentre baixaven de la muntanya,
Jesús els
manà
que no
diguessin res a ningú d’aquella visió
fins que
el Fill de l’home
no hagués
ressuscitat d’entre els morts.
143. Fill. (Aquest és el meu Fill, el meu estimat,...).
En la sorprenent escena que ens ofereix l’evangeli que hem
llegit, hi surt dues vegades la paraula “Fill”: primer, dita per Déu referint-se
a Jesús; després, en l’expressió Fill de l’home, en boca de Jesús, referint-se, també, a si mateix. En els dos casos el “Fill” és Jesús.
L’expressió “Fill de l’home” és un modisme hebreu que significa senzillament “Home”. Així, doncs, l’expressió “Fill de l’home” ens porta a interpretar “Fill de Déu” referida a l’Home. Això comporta entendre les paraules “Aquest és el meu Fill, el meu estimat, en qui m’he complagut; escolteu-lo”, com a referides no solament a Jesús com a persona "individual" sinó també referides a la Humanitat (que Jesús fa "present" en les escenes del Baptisme i de la Transfiguració Mateu 3,17 i 17,5).
Conseqüentment, cada un dels Humans, en la mesura que accepta ser "membre de la Humanitat", participem d’aquesta filiació.
A partir dels Evangelis, s’han fet diverses “Teologies” sobre Déu i la seva Naturalesa. Però els Evangelis, partint de la vida d’un home concret que ens mostra Déu com a Pare, no pretenen "fer teologia” sinó "fer Humanitat". I ens presenten la Humanitat entera com la Filla estimada en qui Déu-Pare es complau.
I se'ns diu: "Escolteu-la”.
"Escoltar Jesús" significa "escoltar la
Humanitat": el seu crit, els seus anhels, la seva esperança, el seu desig,
el seu plor, la seva ràbia, els judicis que pateix, les condemnes que suporta...,
i també la seva resurrecció continuada.
Perquè "a Déu no l’ha vist mai ningú" (Joan 1,18), i cadascú se l’imagina com pot o com l’interessa, però "la Humanitat" està aquí: com a Realitat i com a Projecte.
Com a Realitat i Projecte que la mateixa Humanitat anem descobrint, i anem realitzant amb "respostes filials".
Ens ho diu clarament l'Evangeli de Joan, en el seu Pròleg: “... a tots els qui l’han rebut ... els ha concedit de ser fills de Déu” (Joan 1:12ss).
En el projecte de Déu, cada ésser humà és fill de Déu
a través de la Humanitat, i és invitat també a participar activament en la seva maternitat-paternitat.
En aquesta tasca ningú pot pretendre suplantar els altres considerant-se
el seu mestre, director o representant (Mateu 23:10). Per això, en el relat llegit, Moisès i Elies, considerats mestres
i dirigents del Poble, "desapareixen" de l’escena. Només Jesús hi encarna el Fill. Només Jesús hi és com a "paraula definitiva", ja que “parla” des
de la seva vida donada, que “viu” en cada un dels humans que
la reben donant-la ells també.
En el relat llegit es mana als deixebles “que no
diguessin res a ningú d’aquella visió fins que el Fill de l’home no hagués
ressuscitat d’entre els morts”. És a dir: fins que no hagin "fet
l’experiència" de la VIDA donada i compartida (Resurrecció).
I proclamar solemnement que "conversió a Jesucrist" significa "conversió a l’Home". “El goig i l’esperança, la tristesa i l’angoixa dels homes d’aquest temps, sobretot dels pobres i de tota mena d’afligits, són també goig i esperança, tristesa i angoixa dels deixebles de Crist, i no hi ha res de veritablement humà que no ressoni en llur cor.” (Proemi de la Constitució Pastoral sobre l'Església).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada