>> Introducció.
ÍNDEX,
i enllaços per ordre alfabètic.
i enllaços per ordre alfabètic.
EVANGELI. (Lluc 1,39-56).
Per
aquells dies,
Maria se
n’anà decididament a la Muntanya, a la província de Judà.
Entrà a
casa de Zacaries i saludà Elisabet.
Tan bon
punt Elisabet va sentir la salutació de Maria,
el nen
saltà dins les seves entranyes,
i
Elisabet, plena de l’Esperit Sant,
cridà amb
totes les seves forces:
«Ets
beneïda entre totes les dones
i és
beneït el fruit de les teves entranyes.
Qui sóc
jo perquè la mare del meu Senyor vingui a visitar-me?
Mira: tan
bon punt he sentit la teva salutació,
el nen ha
saltat d’entusiasme dins les meves entranyes.
Feliç tu
que has cregut!
Allò que
el Senyor t’ha fet saber, es complirà.»
Maria
digué:
«La meva
ànima magnifica el Senyor,
el meu
esperit celebra Déu que em salva,
perquè ha
mirat la petitesa de la seva serventa.
Des d’ara
totes les generacions em diran benaurada,
perquè el
Totpoderós obra en mi meravelles.
El seu
nom és sant,
i l’amor
que té als qui creuen en ell
s’estén
de generació en generació.
Les obres
del seu braç són potents:
dispersa
els homes de cor altiu,
derroca
els poderosos del soli
i exalça
els humils.
Omple de
béns els pobres,
i els
rics se’n tornen sense res.
Ha
protegit Israel, el seu servent,
com ho
havia promès als nostres pares;
s’ha
recordat del seu amor a Abraham
i a la
seva descendència per sempre.»
Maria es
quedà tres mesos amb ella,
i després
se’n tornà a casa seva.
111. Petitesa. (...perquè
ha mirat la petitesa de la seva serventa.).
Maria és celebrada en el món
catòlic com la persona més important de la
Història de la Humanitat, després de Jesús. En canvi ella proclama la seva petitesa. Per als Evangelis, aquestes dues apreciacions no són
incompatibles sinó que estan íntimament relacionades. Déu ha mirat la petitesa
de Maria, i ha decidit fer-hi meravelles.
Quan valorem algú considerant-lo
petit o gran, seria un error descuidar l’acció de Déu. Segons els
Evangelis, Déu actua en els petits; només en ells pot fer-hi meravelles.
Per això, des de la perspectiva de Déu, “els darrers passaran a primers, i els
primers, a darrers”. (Mateu
20,16).
En canvi, per al qui es considera més gran que els altres, ningú no pot fer-hi res; ni Déu mateix. La seva grandesa el torna rígid. Només la petitesa ens manté dúctils perquè les mans artesanes (humanitzadores) de Déu ens puguin anar modelant. “Llavors el Senyor-Déu va modelar l'home amb pols de la terra. Li va infondre l'alè de vida, i l'home es convertí en un ésser viu” (Gènesi 2:7).
En canvi, per al qui es considera més gran que els altres, ningú no pot fer-hi res; ni Déu mateix. La seva grandesa el torna rígid. Només la petitesa ens manté dúctils perquè les mans artesanes (humanitzadores) de Déu ens puguin anar modelant. “Llavors el Senyor-Déu va modelar l'home amb pols de la terra. Li va infondre l'alè de vida, i l'home es convertí en un ésser viu” (Gènesi 2:7).
Els evangelis narren una escena
sorprenent i trista que posa de manifest què hi ha en el cor de l’home: quan
els deixebles entenen que Jesús, el “seu” líder natural, ja no continuarà amb
ells, comencen de seguida a discutir sobre quin d’ells havia de ser tingut
per més important. (Lluc
22:24).
Tots som importants. El problema
està en voler ser més important que els altres.
Maria és conscient de la seva petitesa i la vol. La petitesa és la situació real de tota vida individual. Naixem petits, i creixem per anar-nos integrant al gran Cos que tots plegats formem, i en el qual ens realitzem també cada un de nosaltres. En relació a la totalitat del Cos, tots som petits. En relació a la vida del Cos, tots som importants i necessaris. St. Pau, en la seva 1ª carta als Corintis, fa servir explícitament aquesta imatge del cos humà com expressió de la vida de la Humanitat. El Crist (L’Home) és com el cos humà (1Corintis 12:12ss). L’evangeli de St. Joan diu el mateix fent servir la imatge del cep i les sarments (Joan 15:1ss).
Maria és conscient de la seva petitesa i la vol. La petitesa és la situació real de tota vida individual. Naixem petits, i creixem per anar-nos integrant al gran Cos que tots plegats formem, i en el qual ens realitzem també cada un de nosaltres. En relació a la totalitat del Cos, tots som petits. En relació a la vida del Cos, tots som importants i necessaris. St. Pau, en la seva 1ª carta als Corintis, fa servir explícitament aquesta imatge del cos humà com expressió de la vida de la Humanitat. El Crist (L’Home) és com el cos humà (1Corintis 12:12ss). L’evangeli de St. Joan diu el mateix fent servir la imatge del cep i les sarments (Joan 15:1ss).
Sembla com si el nostre món
actual hagués optat, encara més, per la grandesa; una grandesa cada
dia més dura i perversa. El virus del Poder s’està convertint en una
epidèmia. A tots nivells.
El prototipus del Poder
són els Estats, que van envaint totes les àrees de la vida humana. La lluita
pel Poder està a l’ordre del dia: en nom de l’Estat, contra l’Estat o entre
Estats.
La denúncia de Jesús continua essent del tot actual: Ja sabeu que els governants de les nacions les dominen com si en fossin amos i que els grans personatges les mantenen sota el seu poder. Però entre vosaltres no ha de ser pas així (Mt 20,25ss).
La denúncia de Jesús continua essent del tot actual: Ja sabeu que els governants de les nacions les dominen com si en fossin amos i que els grans personatges les mantenen sota el seu poder. Però entre vosaltres no ha de ser pas així (Mt 20,25ss).
A pesar del manament explícit de
Jesús, la nostra Església s’ha anat fent a imatge i semblança dels
Estats, caient a vegades en autèntiques aberracions.
També la nostra Europa. La fraternal Europa que volíem construir com a reacció a les terribles guerres fratricides, ha acabat essent una Europa dels Estats. Mentre sigui així, la buscada fraternitat serà inviable.
Avui la complexitat del món i les noves tecnologies fan que els Estats vagin esdevenint incapaços de mantenir el seu monopoli de la violència. Sense aquest monopoli, els Estats entren en una situació de col·lapse. Cal que en siguem conscients.
També la nostra Europa. La fraternal Europa que volíem construir com a reacció a les terribles guerres fratricides, ha acabat essent una Europa dels Estats. Mentre sigui així, la buscada fraternitat serà inviable.
Avui la complexitat del món i les noves tecnologies fan que els Estats vagin esdevenint incapaços de mantenir el seu monopoli de la violència. Sense aquest monopoli, els Estats entren en una situació de col·lapse. Cal que en siguem conscients.
La situació actual comporta un
perill extrem, però també una grandíssima oportunitat. Ens posa davant la urgència de buscar noves formes de convivència no fonamentades
en el Poder. Als Evangelis Maria és figura d’una Humanitat
generadora d’Humanitat. Cal retrobar la seva petitesa. A la millor,
encara som a temps a que s’hi puguin fer meravelles.
52. “Elisabet”. (... entrà a casa de
Zacaries i saludà Elisabet).
Encara que la gran protagonista
del relat d’avui és Maria (> Maria),
aquí em fixaré en la figura d’Elisabet, ja que serveix de contrapunt per posar
en relleu el significat de Maria; de la mateixa manera que, en els Evangelis,
el Vell Testament serveix de contrapunt per explicar millor el Nou
Testament.
Tot el relat d’avui es centra en
dues dones; en dues dones precisament en quant són dones. La breu
referència a Zacaries no té altra finalitat que assenyalar el “lloc” on
s’emmarca el dinamisme de les dues dones.
Tota l’escena visualitza perfectament allò que ja s’insinua amb el nom de Elisabet, que significa: Déu, plenitud meva. La plenitud que gràficament s’expressa en la gravidesa de les dues dones i en els fruits dels seus ventres (“entranyes”, segons la traducció del Missal).
Tota l’escena visualitza perfectament allò que ja s’insinua amb el nom de Elisabet, que significa: Déu, plenitud meva. La plenitud que gràficament s’expressa en la gravidesa de les dues dones i en els fruits dels seus ventres (“entranyes”, segons la traducció del Missal).
En el ventre d’Elisabet, a pesar
de ser vella i estèril, hi ha un infant que resta quiet i passiu fins que sent
la salutació de Maria. Aleshores, salta d’entusiasme. Tota la missió d’aquest
infant és preparar l’arribada i manifestació de l’infant del ventre de Maria,
el qual, quan neixi, serà el Primogènit (Lluc
2:7). Primogènit de la Humanitat adulta.
Les dues dones representen la
capacitat maternal de la Humanitat. Els seus rols són consecutius, però
diferents.
- Elisabet (amb el
seu marit Zacaries, que significa “Déu recorda”) expressa la
capacitat generadora d’Israel, necessària per preparar el
naixement de l’Home. Només
l’arribada de l’Home posa en evidència l’èxit de la missió d’Israel. “...ella,
que era tinguda per estèril, ja es troba al sisè mes” (Lluc
1:36). La presència de l’embrió d’Home fa que el Precursor salti
de goig, ja que, amb ell, arriba a terme la missió del seu Poble. Ha
estat la missió d’Israel, dels profetes, de la Religió,
del Temple (“a casa del sacerdot Zacaries”),...
- Maria, verge perquè
té prou jovenesa i plenitud per assolir la seva capacitat maternal sense aquell
concurs masculí que sol prendre la forma de “Poder”. Ella rep i acull directament
la força humanitzant que ve de Déu (Esperit Sant). Ella ve de Natzaret,
la Galilea dels pagans. Representa la Humanitat que ha arribat a l’estat
adult i amb plena capacitat generadora. El “fruit del seu ventre” serà el Primogènit
de la llarga nissaga ja promesa a Abraham.
Però cal evitar d’entendre erròniament els rols de
Elisabet i de Maria. Elles representen respectivament l’Anunci i l’Acompliment;
la Promesa i la seva Realització; la Humanitat menor d’edat i la Humanitat adulta.
Però no divideixen la Història humana en dues parts separades, sinó que ens
mostren el procés que s’ofereix a cada ésser humà de tots els temps. Cada
nou ésser, encara que hagi nascut després de Crist, ha de
realitzar en ell mateix aquest procés. Elisabet està present en cada
humà, preparant allò que representa Maria, la jove “verge” de
Natzaret plena d’iniciativa i capacitat generadora. Tots comencem en el “ventre
d’Elisabet”. Tots som invitats a madurar fins a néixer del
“ventre de Maria”.
Elisabet i Maria són “parentes”. Representen dos moments d’una mateixa família que ve de lluny i que es renova contínuament: la Humanitat.
Elisabet i Maria són “parentes”. Representen dos moments d’una mateixa família que ve de lluny i que es renova contínuament: la Humanitat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada