33è. diumenge de
durant l’any B.
EVANGELI. (Marc 13,24-32).
En aquell
temps,
Jesús
digué als seus deixebles:
«Aquells
dies, després d’aquelles desgràcies,
el sol
s’enfosquirà,
la lluna
no farà claror,
les
estrelles aniran caient del cel
i els
estols que dominen allà dalt trontollaran.
Llavors
veuran venir el Fill de l’home sobre els núvols
amb gran
poder i amb gran majestat.
Mentrestant
enviarà els àngels per reunir els seus elegits,
que
vindran de tots quatre vents,
des dels
extrems més llunyans de la terra i del cel.
Mireu la
figuera i apreneu-ne la lliçó:
quan les
seves branques es tornen tendres
i neixen
les fulles
sabeu que
l’estiu s’acosta.
Igualment,
quan vosaltres veureu tot això,
sapigueu
que ell s’acosta,
que ja és
a les portes.
Us dic
amb tota veritat
que no
passarà aquesta generació
sense que
s’hagi complert tot això.
El cel i
la terra passaran,
però les
meves paraules no passaran.
Ara, del
dia i de l’hora, ningú no en sap res,
ni tan
sols els àngels ni el Fill;
només ho
sap el Pare.»
66. Fill de l’home. (Llavors
veuran venir el Fill de l’home sobre els núvols).
L’expressió “fill de l’home”, en
els Evangelis, és usada exclusivament per Jesús referint-se a si mateix.
Però quan Jesús parla de "el fill de l’home" ho fa sempre en tercera persona,
com si parlés d’un altre. És una manera d’indicar que la seva "identitat" desborda
la seva "individualitat".
L’expressió “fill de l’home” és
simplement una redundància, freqüent
en la cultura hebrea, per parlar de l’home. La Bíblia parla de “fill d’home” com a sinònim de home.
Els Evangelis, posant l’article determinat davant de “home”, ajuden a donar-li un significat més concret i, a la vegada, obert a tots els Humans. Jesús, fent servir el nom comú de “l'home” per expressar la seva identitat, ens indica que la seva vida, el seu origen, el seu destí i el procés per arribar-hi, evoquen la vida, l’origen, el destí i el procés que Déu ofereix a tots els Humans.
En Jesús de Natzaret "viem" l’oferta de Déu a tots els humans.
Acceptar-la o no, serà decisió de cadascú.
Els Evangelis són la presentació de Jesús com a model d’Humanitat i camí d’humanització.
Fent que Jesús s’anomeni a si mateix “el fill de l’home” (és a dir: "l’home"), els Evangelistes estableixen una amplíssima inclusió que va des de la creació de l’Home (1er capítol de la Bíblia. Gènesi 1,26) fins a la seva "mort resurrecciosa", “visualitzada” en Jesús (Lluc 24,5).
Els Evangelis, posant l’article determinat davant de “home”, ajuden a donar-li un significat més concret i, a la vegada, obert a tots els Humans. Jesús, fent servir el nom comú de “l'home” per expressar la seva identitat, ens indica que la seva vida, el seu origen, el seu destí i el procés per arribar-hi, evoquen la vida, l’origen, el destí i el procés que Déu ofereix a tots els Humans.
En Jesús de Natzaret "viem" l’oferta de Déu a tots els humans.
Acceptar-la o no, serà decisió de cadascú.
Els Evangelis són la presentació de Jesús com a model d’Humanitat i camí d’humanització.
Fent que Jesús s’anomeni a si mateix “el fill de l’home” (és a dir: "l’home"), els Evangelistes estableixen una amplíssima inclusió que va des de la creació de l’Home (1er capítol de la Bíblia. Gènesi 1,26) fins a la seva "mort resurrecciosa", “visualitzada” en Jesús (Lluc 24,5).
L’Evangeli de Joan explicita
aquesta amplíssima inclusió
començant amb les mateixes paraules del
Gènesi (“Al principi...” Gènesi 1,1 i Joan 1,1) i fent acabar l’acció del Jesús "terrenal" amb aquestes altres
paraules dites per Ell mateix: “Tot s’ha acomplert” (Joan 19:30).
El Procés d'Humanització, com a "projecte" amorós de Déu, va des de la creació d’Adam a l’Home
ressuscitat, "mostrat" com a Fill.
Cal no llegir els Evangelis com
a Biografies de Jesús. No ho són ni ho volen ser. Són més aviat radiografies del procés d’humanització, presentades
en la persona concreta de Jesús de Natzaret com a suport on se'ns hi fa "visible".
Segons aquestes "radiografies", el procés d’humanització no està fixat per endavant, anant pas
a pas des del principi fins al
final. Déu podria haver-ho "programat" així, però no ho ha fet així. Potser hauria estat un "bonic" Projecte, però no seríem persones sinó robots. No seríem “a imatge i semblança
de Déu”.
L'ésser humà, cridat a ser PERSONA, ha de ser fruit, també, de la seva pròpia llibertat i decisions.
L'ésser humà, cridat a ser PERSONA, ha de ser fruit, també, de la seva pròpia llibertat i decisions.
La llibertat comporta la possibilitat de dir No.
Cridats a ser "humans", cadascú decideix si accepta o no l’oferta. Més encara: cada ésser humà pot fer servir la llibertat rebuda per a dir “No” al projecte de Déu.
És per això que el procés d’humanització no pot estar fixat per endavant. Gaudim de llibertat ja "abans" de ser prou generosos per posar-la al servei del "projecte-home". Semblantment a com passa també en la generació natural: un "fill" pot usar la "llibertat rebuda dels pares" per a "estimar-los" o per a "desfer-se" d'ells.
El
“Fill de l’home” que ens presenten els Evangelis recull clarament aquesta
situació. «El Fill de l'home ha de ser entregat en mans dels homes, i el
mataran; però el tercer dia ressuscitarà.» (Mateu 17,22). La persecució, el mal, la injustícia, el dolor, la inhumanitat... Tot
això ho experimentem en la nostra vida de cada dia. I tot això és assumit al
cent per cent pel Fill de l’home. Cridats a ser "humans", cadascú decideix si accepta o no l’oferta. Més encara: cada ésser humà pot fer servir la llibertat rebuda per a dir “No” al projecte de Déu.
És per això que el procés d’humanització no pot estar fixat per endavant. Gaudim de llibertat ja "abans" de ser prou generosos per posar-la al servei del "projecte-home". Semblantment a com passa també en la generació natural: un "fill" pot usar la "llibertat rebuda dels pares" per a "estimar-los" o per a "desfer-se" d'ells.
Però també hi descobrim una altra cosa que ho canvia tot: la resurrecció. (> Ressuscitar).
Des de les primeres planes, els Evangelis ens deixen clar que, tot i que Déu respecta plenament la llibertat humana fins i tot quan aquesta es torna deshumanitzadora, el "projecte-home" arribarà a bon port per a tots aquells qui l’acullin. “Ha vingut a casa seva, i els seus no l’han acollit. Però a tots els qui l’han rebut, als qui creuen en el seu nom, els ha concedit de ser fills de Déu” (Joan 1:12).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada